1. | Bagi membandingkan nilai nombor yang kecil atau besar, pelajar boleh menentukan kedudukan angka di dalam setiap nilai tempat dengan membezakan nilainya samaada lebih besar atau lebih kecil. Contoh: Manakah di antara nombor berikut yang lebih besar nilainya A. 56 742 B. 56 342 |
Nilai Tempat | Puluh Ribu | Ribu | Ratus | Puluh | Sa |
A | 5 | 6 | 7 | 4 | 2 |
B | 5 | 6 | 3 | 4 | 2 |
Kedudukan nilai angka di tempat ratus adalah berbeza, di mana Nombor A mempunyai nilai ratus yang lebih besar iaitu 700 berbanding Nombor B hanya 300. Maka Nombor A adalah lebih besar dari Nombor B.
2. | Bagi menyusun nombor dalam turutan menaik atau menurun, kenalpasti nombor mengikut nilainya yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil nilainya. |
3. | Susunan nombor mengikut tertib menaik ialah disusun mengikut nilai yang kecil dahulu, manakala susunan mengikut menurun adalah bermula dari nombor yang besar nilainya. Contoh: Susunan menaik Sumber : Portal Pendidikan Utusan |
0 ulasan:
Catat Ulasan